شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۴
۰ نفر

محله نازی‌آباد به نوعی محله ستاره‌ها محسوب می‌شود؛ چهره‌های سرشناس مهمی که هرکدام در هنر، ورزش و سیاست نقش اثرگذاری داشتند و روزگاری در همین محله قد کشیدند و مو سپید کردند.

نازی آباد

همشهری آنلاین- عاطفه‌السادات حسین‌زاده : اکبر عبدی،حاج‌منصور ارضی، سعیدحجاریان، پرویز پرستویی، عمادالدین باقی، اسدالله امرایی، عباس عبدی و بسیاری از ورزشکاران نامدار کشور در اصطلاح خودمانی بچه نازی‌آباد بودند و هنوز هم به نازی‌آبادی بودن خودشان می‌نازند. گواه این مدعا راه‌اندازی موزه مشاهیر در همسایگی بیمارستان امیرالمؤمنین(ع) است که در آن عکس و بیوگرافی همه مشاهیر معروف و اثرگذار محله نازی‌آباد ثبت شده است. در این بخش، علیرضا زمانی، تهران‌پژوه،تعدادی از این مشاهیر معروف را معرفی می‌کند.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

اکبر عبدی: شهریور ۱۳۳۷ در محله نازی‌آباد متولد شد. شغل پدرش مکانیکی ماشین‌های نساجی کارخانه چیت‌سازی بود و اصالتا آذری و اردبیلی است. او دوره دبستان را در مدرسه صبوری خواند و در دبیرستان رشته تراشکاری و قالب‌سازی را دنبال کرد. با شرکت در کلاس‌های تئاتر حسن دادشکر در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در محدوده بازار دوم نازی‌آباد به وادی هنر راه پیدا کرد و با ایفای نقش‌های ماندگاری در فیلم‌های هنرپیشه، دزد عروسک‌ها، آدم برفی، اجاره‌نشین‌ها و... لحظه‌های شاد و خاطره‌انگیزی برای همه ایران آفرید.

ستاره‌های آسمان نازی‌آباد

پرویز پرستویی: تیر ۱۳۳۴ در روستای چارلی کبودرآهنگ همدان متولد شد و ۳ساله بود که همراه خانواده به تهران و محله نازی‌آباد مهاجرت کردند. تحصیلات دوران ابتدایی را در مدرسه صادقه اسلامی گذراند و به دلیل علاقه به ورزش ابتدا سراغ دروازه‌بانی رفت و در ۱۶ سالگی برای آموزش تئاتر به مرکز رفاه نازی‌آباد رفت و فعالیت هنری‌اش را از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شروع کرد. آژانس شیشه‌ای، بادیگارد، مارمولک، لیلی با من است و... بخشی از آثار به یاد ماندنی این هنرمند است.

ستاره‌های آسمان نازی‌آباد

سعید حجاریان: سال ۱۳۳۳در خانواده‌ای اصالتا کاشانی در محله نازی آباد متولد شد. از کلاس اول تا دوازدهم را در مدرسه دولتی الهی نازی‌آباد خواند. سال ۱۳۵۱ دیپلم گرفت و با رتبه دورقمی، مهندسی مکانیک قبول شد. حجاریان که از طراحان وزارت اطلاعات بود از دو ترور جان سالم به در برد. او نخستین بار در ۸ شهریور ۱۳۶۰از سوی مجاهدین‌ ترور شد و بار دیگر در ۲۲ اسفند سال ۱۳۷۸ مقابل ساختمان شورای شهر تهران ترور شد که این بار قدرت حرکت و تکلمش را از دست داد.

ستاره‌های آسمان نازی‌آباد

حاج منصور ارضی: شهریور سال ۱۳۳۲ در محله نازی‌آباد متولد شد. او با شروع جنگ تحمیلی و اوایل سال‌های دهه شصت محفلی در مسجد شهدای تهران پایه‌گذاری کرد. اجرای مراسم دعای کمیل در دوکوهه، تشکیل گروهی به‌عنوان نوسازی معنوی حزب‌الله، برپایی مراسم دعای کمیل در حرم مطهر شاه عبدالعظیم و سه‌شنبه‌ها در حسنیه صنف لباس‌فروشان از مهم‌ترین فعالیت‌های او است.

ستاره‌های آسمان نازی‌آباد

همچنین برادران طاهری از مداحان اهل‌بیت(ع)، ناصر آویژه بازیگر، محمدرضا بایرامی نویسنده و برنده کتاب سال جلال، علی‌اصغر صباغ‌پور، محمدرضا طهماسبی و... و. از دیگر مشاهیر محله نازی‌آباد به شمار می‌روند.

کد خبر 855320

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha